Ramon Llull
INTRODUCCIÓ
Ramon
Llull va ser un rellevant escriptor, filòsof, místic, teòleg, professor i
missioner mallorquí del segle XIII.
Ramon
Llull té una vida llarga per a l'època, atès que mor el 1316 amb 84 anys.
La seva família pertany a la noblesa catalana que acompanya el rei Jaume I en
la conquesta de l'illa de Mallorca. El jove Llull rep la típica formació
cortesana, es casa amb Blanca Picany i tenen dos fills. Però cap al 1263 té
lloc un canvi considerable en la seva vida; arran d'una sèrie d'experiències
místiques abandona la seva posició social i oblida els afers familiars, per a
dedicar-se a un únic objectiu: la conversió dels infidels –musulmans, jueus i
gentils– a la verdadera fe cristiana. A aquest objectiu hi dedicarà la seva vida
i la seva obra.
La
seva obra escrita és la més extensa produïda per un sol autor medieval,
redactada en català, occità, llatí i àrab. És considerat el primer autor
literari rellevant en llengua catalana i el primer autor medieval en fer servir
una llengua romànica per transmetre coneixements filosòfics, teològics i
místics. També fou el primer a escriure-hi novel·la moral, i un
dels primers a fer-hi divulgació científica i tècnica.
EPISODI
BIOGRÀFIC
Després d'aplicar-se durant nou anys a l'estudi de la
llengua i cultures llatina i àrab,Ramon Llull té una revelació:
l'Ars o Art lul·liana, un sistema filosòfic que permetria demostrar,
a través de l'argumentació filosòfica racional, la veritat del cristianisme als
infidels. Al llarg de la seva vida escriu diverses variants i simplificacions
d'aquest sistema filosòfic
Conscient
de la dificultat de les 16 figures de la sevaArt, també escriu obres amb
diverses tècniques i estils per tal de transmetre d'una manera didàctica i més
entenedora el seu propòsit. En aquest sentit escriu en català, i també en llatí
i, prop de 250 obres atribuïbles, entre elles sermons, cartes, manuals
didàctics, poesia, autobiografia, narrativa i tractats científics, filosòfics i
morals.
Compromès amb el seu projecte de conversió dels infidels,
paral·lelament a la seva producció filosòfica i literària, Ramon
Llull dedica molts esforços a la creació de monestirs on les principals
activitats havien de ser l'aprenentatge de la llengua àrab i la formació
missionera. Només aconsegueix la fundació d'un sol monestir, el monestir de
Miramar, situat a la mateixa illa, gràcies a les donacions del rei de Mallorca
Jaume II. Descontent amb el resultat de les seves gestions diplomàtiques amb
els diferents papes i reis per la creació de més monestirs, decideix viatjar
ell mateix als països de religió musulmana. Així doncs viatja pel nord d'Àfrica
i el Pròxim Orient, alternant els seus viatges amb estades a Montpeller,
Gènova, Roma, Mallorca i París, on dicta Vida coetània (1311) als
monjos del monestir on s'hostatjava, una biografia que pretén justificar la
seva vida als ulls del concili general de l'Església.
CONCLUSIÓ
A nivell literari es pot afirmar que Ramon
Llull és el primer i un dels principals contribuïdors a la formació de la
llengua catalana literària. Les seves solucions sintàctiques i lèxiques, i la
seva prosa elegant i equilibrada suposen una innovació molt gran i són un
exemple insòlit de desenvolupament d'una llengua sense tradició literària
prèvia. És el primer escriptor europeu d'obres filosòfiques i cultes en llengua
vulgar. L'elecció de la llengua, en tot cas, s'ha d'entendre com a un
instrument per arribar millor al públic al qual s'adreçava l'obra: llatí per
als lectors europeus instruïts, català per a la població laica de la Corona d'Aragó
i la seva àrea d'influència, i àrab per a les tasques proselitistes. Sovint,
però, s'han conservat manuscrits d'una mateixa obra en doble versió catalana i
llatina. Malauradament no es conserva cap manuscrit en llengua àrab. En vida de
l'autor la seva obra també és traduïda a llengües com el castellà, el francès,
l'italià o l'occità.
OBRES
LITERARIES
Del seu treball com a poeta ens arriben dues
obres, Desconhort (1295) i el Cant de Ramon (1300), amb una
clara influència de l'estil provençal. Pel que fa a la narrativa, podem
destacar el Llibre d'Evast e Blanquerna (1276-83), novel·la que
descriu la vida exemplar d'un heroi i reflecteix la distribució social de
l'època i el Llibre d'amic e amat(1276-83) amb una sèrie d'aforismes de
caire didàctic.
El Llibre
de contemplació en Déu (1271-74), més de mil pàgines dedicades a
l'explicació filosòfica del món exterior i el món diví, l'escriu inicialment en
àrab, tot i que només en conservem versions catalanes i llatines. El seu manual
cavalleresc Llibre de l'ordre de cavalleria (1274-76), dedicat a
fortificar la moral i la pràctica cristiana entre els cavallers, esdevé un èxit
durant més de dos segles. El Llibre de doctrina pueril (1274-76) és
un llibre didàctic que simplifica les veritats bàsiques del cristianisme.
El Llibre
de les meravelles (1287-89), que inclou el popular Llibre de les
bèsties és una novel·la didàctica estructurada a través d'exemples, molt
influenciada per la filosofia sufí.
No hay comentarios:
Publicar un comentario